woensdag 2 november 2016

Serov

Valentin Serov is een van de Russische schilders die deel uitmaakte van de Reizigers, de Peredvizhniki die worden belicht door het Drents Museum. In Assen zijn oa twee portretten van hem te zien. Ik leerde zijn werk kennen tijdens mijn kunststudie aan Minerva in de jaren 80. Docenten en mede-studenten kenden de namen van Levitan, Repin, Shiskin en Serov. De zeer schaarse boeken die er over hen beschikbaar waren gingen veelvuldig rond in de schilderlessen. Het prachtige werk en grote vakmanschap kregen van ons veel aandacht. En bewondering uiteraard, dit was schilderkunst 2.0. Van een bijna beangstigende buitencategorie. Zo goed zouden wij nooit worden vreesden we. Die boeken wilden we natuurlijk allemaal hebben maar je kon ze in het westen eigenlijk niet vinden. De Perestrojka moest nog beginnen, het Oostblok zat nog dicht. Aurora Art in Leningrad gaf boeken uit over de Reizigers en alleen een goeie Nederlandse boekhandelaar wist die boeken te bemachtigen. Het lukte me zo om een mooi boek over Repin in handen te krijgen, na lang wachten kwam het eindelijk aan in Groningen. Later vond ik nog boeken over Levitan en Shiskin. Over Serov zijn ook mooie publicaties verschenen maar die ontbreken nog in m'n bibliotheek.
Serov verstond de kunst van het weglaten, van het niet-schilderen. Je ziet vaak dat kunstenaars zich verliezen in de techniek en in de wens om zoveel mogelijk te laten zien. Daardoor kunnen schilderijen verkrampt aandoen en hermetisch gesloten blijven; je kunt er als kijker niets meer in aanvullen. In Assen zijn die voorbeelden er ook. Bij Serov is juist veel ruimte voor interpretatie, hij suggereert daar waar het kan. Hij schildert de kern van een onderwerp en stipt bijna nonchalant nog wat andere zaken aan. Zijn werken zijn daardoor een waar schilderfeest. Hij gebruikt abstracte vlakken, werkt bewust partijen niet uit, poetst en veegt en hij is een virtuoos kleurenmenger. De man kon ontzettend goed kijken en wist in 1 beweging vormen en texturen aan te geven. Zijn 'schwung' lijkt op die van zijn Amerikaanse tijdgenoot John Singer Sargent.
 
portret van Isaac Levitan
 
 
 
 
model in het atelier
 
 
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten