Monet was de meester van het weergeven van sfeer en lichteffecten. De grote Franse impressionist werkte een schilderleven lang aan het perfectioneren van zijn stijl. Hij was niet zozeer geinteresseerd in de beeldelementen maar in datgene dat tussen hem en die elementen stond; het licht. Alles bestaat bij de gratie van aanwezigheid van licht. Het vastleggen van wat in feite lucht is, was zijn ideaal. Geen geringe opgave. Bij de overgang van de 19e naar de 20e eeuw schilderde hij vaak series van bepaalde onderwerpen. Zo trok hij o.a. drie keer naar een winters Londen waar de industriele revolutie voor een enorme dynamiek zorgde. De typische Engelse mist en de omfloerste sfeer die daardoor ontstond in de stad, fascineerde hem enorm. Monet legde het vast via gezichten op de Thames. Vanuit verschillende invalshoeken, schilderend vanaf de balkons van hotels waar hij verbleef. Maar die Engelse mist, was die wel zo natuurlijk? Slechts ten dele, eigenlijk legde Monet de enorme luchtvervuiling vast in een stad waar fabrieken en huishoudens enorme hoeveelheden steenkool verstookten. Waar stoommachines, treinen en schepen voortdurend roetwolken uitbraakten. Alles in een tijd waarin het begrip milieuvervuiling nog niet bestond. De prachtige lichteffecten die hij schilderde bestonden grotendeels bij de gratie van de grootsteedse smog.
Waterloo Bridge, Londen
Claude Monet
Wil je nog werk van Monet zien en woon je in de buurt van Groningen? Bezoek dan Natural Beauty in het GroMu. Tot 25/5 te zien.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten